خانه / منابع طبیعی و فضای سبز / بازگشت معماری داخلی به مسیر سبز
بازگشت معماری داخلی به مسیر سبز

بازگشت معماری داخلی به مسیر سبز

آنچه در این دهه به نام پیشرفت و توسعه تکنولوژی بکار میرود به معنای : بازگشت وهویت بخشیدن ذهن گذشته ی بشر که در پی ابداع آنچه که پاسخگو وهمگام با طبیعت زندگی اش بود،می باشد .به بیان صریح تربازگشت به پایدار گشتن است.آنچه امروزه همگان را بسوی مسیری هماهنگ راهی میسازد “تفکر چرخش ارگانیکی در مسیر سبز ” می باشد.این اندیشه جامعه معماران را بر آن داشته که فضایی خلق کنند که خود توانمند بازگشت به طبیعت و بازدوباره موجودیت بخشیدن به فضای معماری موجود باشد. و آنچه زیباست که در عین منحصربفردی ، سادگی، اقتصادی و تنوع در عملکردش ، پاسخگوی مسیر سبز باشد .’

آنچه در این دهه به نام پیشرفت و توسعه تکنولوژی بکار میرود به معنای:  بازگشت وهویت بخشیدن ذهن گذشته ی بشر که در پی ابداع آنچه که پاسخگو وهمگام با طبیعت زندگی اش بود،می باشد .به بیان صریح تر بازگشت به “پایدار گشتن” است. آنچه امروزه همگان را بسوی مسیری هماهنگ راهی میسازد “تفکر چرخش ارگانیکی در مسیر سبز ” می باشد.این اندیشه جامعه معماران را بر آن داشته که فضایی خلق کنند که خود توان بازگشت به طبیعت و بازدوباره موجودیت بخشیدن به فضای معماری را داشته باشد. و آنچه زیباست که در عین منحصربفردی ، سادگی، اقتصادی بودن و تنوع در عملکردش ، پاسخگوی مسیر سبز نیز باشد.

آنچه امروزه در فضای کنونی معماری داخلی به نام هنرثبت میگردد هدایت این نگرش علاوه بر معماری خارجی در ، آرایش داخلی هم، می باشد. پیتر مدیر برنت توست ۱ ،این تفکر را در طراحی  فضای داخلی یک فروشگاه مردانه به نام” اسمیت فیلد‌‌۲” درمنچسترانگلستان ، با استفاده از جعبه ها و لوله های مقوایی بازیافتنی ارائه کرده است. برای فضای داخلی این فروشگاه ، مسترز بدنبال  یک طرح برجسته ، با هزینه بهینه  و سازگار با محیطی که به آسانی قابل تغییر باشد، بود .سگهای مقوایی از لوگوی فروشگاه الهام گرفته شده اند.ایده ی او برای طراحی ایجاد فضایی فراتر ازیک فروشگاه معمولی لباس اطراف منچستر ، ساختن مغازه ای شاخص درمحیط و خرید ازمغازه ای با بوجه کم اما با حسی متفاوت از مغازه های معمولی بوده است. برای اجرای این ایده اولین چالش او پیدا کردن راهی برای ساختن با هزینه ی کم ، ولی پایدار بود . برای پاسخ به این مسئله ، او مقوا را برای این هدف مناسب دید.همه لوله های مقوایی از کارخانه ی چوب ۳ که ازمقواهای ۱۰۰% بازیافت شده ساخته شده اند ،آمده اند . او می گوید: همه هدف طراحی این مغازه، نمایان ساختن این است که :برای ساختن  مغازه ای کوچک با طراحی شاخص و کارکردی مناسب، نیازی به استفاده از صنعت ، مصالح و منابع گسترده نیست. درواقع مغازه فقط با تمرکز بر ، انتخاب مصالح و شکل وعملکردشان در فضای داخلی ، طراحی شد. با قرار دادن جعبه ها درفرم و اندازه های مختلف در فضا ،حرکت دادن چراغهای لوله های مقوایی به هر سو وقرار دادن پایه در مکانهای مختلف ، کل مغازه براحتی  با هزینه ای کم  قابل تغییر دادن است .این تغییر به جذاب بودن و تازگی فضای مغازه در هر زمان کمک می کند.

هنرمند فرانسوی پاول کدامی۴ این رویکرد سبزرا در دفتر تبلیغاتی ای در پاریس نشان میدهد.بیست جایگاه کاری ، پارتیشن ، اتاق ملاقات ، مبلمان و انبار با استفاده ازمقوای لانه زنبوری ضد آب با ضخامت ۴سانتی متر که با چسب چوب ونوار چسب نصب شده اند، ساخته شدند. نورپردازی فضا بوسیله چترهایی که او ادعا میکند نوعی از جادو و سحر را نمایان میکند،انجام شده است.

برای فضای موقت نمایشگاهی منحصر بفرد، معماران نروژی فنتستیک۵ این فضا را مانند توده های ابرساخته شده از جعبه های مقوایی معلق در” مرکزی برای  طراحی و معماری۶ ” در اسلو نروژ طراحی کردند. نصب بیش از ۳۰۰۰ جعبه مقوایی، فضای بزرگ نمایشگاه (۳۵۰ مترمربع) را به فضاهای کوچکتری تقسیم کرد. این نمایشگاه محل ارائه برندهای طراحی جدید مبلمان بود.اشیا و اثرهای نمایشی درداخل و خارج جعبه ها به نمایش گذاشته شده بودند. در بخشی از این نمایشگاه  ایده ی ” هیجان باز کردن جعبه ها ” و دیدن اثر قرارگرفته در جعبه  ، تعبیه شده بود.  در این نمایشگاه هدف معماران خلق فضایی با هزینه بهینه و پایدار و محیط سرگرم کننده و جذاب بود . به مجرد اتمام نمایشگاه ، جعبه های مقوایی، به چرخه محیط بازگشته ودوباره استفاده میشوند.

برای فضای داخلی کتابفروشی ” هنر ماگما ۷”  ، طراح ساکن لندن بلوستین هیت۸ هم ازاین ایده استفاده کرد.این پروژه در ماه اگوست ۲۰۰۷ درلندن انجام شد. تمام مغازه از جمله قفسه بندی، سطوح پیشخوان، اتاقهای پرو، از مقوا ساخته شده اند.عناصر و المانها میتوانند به سادگی و ارزانی جایگزین شوند.

طراح هلندی جوست ون بلیسویچ۹ با مقوا فضای داخلی دفتر جدید تبلیغاتی بنام” ناتینگ۱۰ “را طراحی کرده است .این سازمان کارآفرینیِ مستقلی است که ابداعات وخلاقیت های تجاری را برای مشتریان داخلی و خارجی ارائه میدهد .این دفتر در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است . یکی از اعضای هیئت رئیسه این دفتر می گوید:”ناتینگ در مورد قدرت ایده ها ، در مورد چگونگی آنچه که یک ایده تک می تواند ازهیچی به همه چیز تبدیل شود، است. استفاده از مصالح ارزان قابل بازیافت ، برای ساختن یک فضای کاری به یادماندنی و منحصربه فرد ،راه خوبی برای تحقق این تفکر بنظر آمد”.هدف ناتینگ ساده است : مصرف کنندگان را با تمام قدرت به حامیان برند ،تبدیل کنند .این رویکرد هیئت رئیسه را وادار به تعریف فرایند راست ازمایی قابلیت دفتر از تولید محصول و طراحی فروشگاهی گرفته تا برنامه های آموزشی استخدامی و کمپین های تلویزیونی، کرد. یکی دیگر از موسسین می گوید:”ابداعات تکنولوژی ،نقش محرک اجتماعی دارند و باتوجه به افزایش سریع شبکه ها ووبلاگ های اجتماعی آنلاین، با سرعت شگفت انگیزی در حال توسعه است . در این زمان دیگر ارتباطات حضوری و جمعی مانند گذشته، دیگرجوابگو نیستند و این به بدین معناست که حامیان برند بسرعت تبدیل به با ارزشترین سرمایه برند میشوند. به همین منظور ون بلیسویچ با استفاده از نام این شرکت و مفهوم ،فضای داخلی دفتر را با کاربرد بیش از۵۰۰ مترمربع مقوای مسلح شده ،با استفاده از شیوه مشابه” بدون پیچ و بدون چسب” ، طراحی کرد؛۱۵۰۰  قطعه جدا بدون هیچ چسب و وسیله بهم چفت شده بودند.

حال زمان آن است که به آن بیاندیشیم که چگونه هنرمند باشیم وچگونه ازهیچ، هزاران مفهوم در فضا خلق کنیم.

نویسنده : مینا ارجمند 

درباره سید امین خسروی

من سید امین خسروی دانش آموخته مهندسی آبخیزداری از دانشگاه ارومیه هستم و این تارنما رو جهت فراهم آوردن مرجعی برای دانشجویان رشته های منابع طبیعی و محیط زیست و کشاورزی با تاکید بر رشته های مرتع و آبخیزداری و جنگلداری برپاکردم. خوشحال میشم با ارائه نظراتتون و لینک ادرس ما در وبلاگ وسایتتون و ارسال پاورپوینت و تحقیقات کلاسیتون به ایمیل ما ،مارو در هر چه بهتر شدن سایت یاری کنید. ادرس ایمیل سایت: aminkhosravi1471@gmail.com

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی مقابل را وارد نمایید * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

رفتن به بالا